Ga naar de inhoud

Filosofie voor een weergaloos leven – boekbespreking

Filosofie voor een weergaloos leven

Vroeger vond ik filosofie iets voor intellectuelen (waar ik mezelf niet onder schaar), dolende zielen en vroeg ik me af: ‘wat heb je eraan?’ Een beetje doordat ik weer ben gaan leven in De wereld van Sofie, realiseerde ik me dat het eigenlijk best interessant is.

Het klinkt wat suf, maar ik ben een beetje door de zelfhulpboeken heen. Ik weet nu wel wat er mogelijk is op het gebied van productiviteit en persoonlijke groei. En natuurlijk is in principe elk inzicht nuttig en blijf je altijd leren, maar ik merkte dat ik een paar boeken achter elkaar las waarvan ik dacht; ja dat weet ik al. Toen ben ik de klassiekers gaan herlezen. En toen besloot ik dat het tijd was voor een ander genre: filosofie.

Door De wereld van Sofie dus. Ook omdat ik denk dat filosofen erg wijze mensen zijn en ik ook graag wat wijzer word. En bovendien hebben filosofen iets dat wij niet (meer) hebben: tijd en aandacht. Dus eigenlijk is filosofie nooit zo interessant geweest als nu. En een mooie tegenhanger van deze tijd waarin iedereen alles maar zeker weet.

Filosofie voor een weergaloos leven – Lammert Kamphuis

Filosofie voor een weergaloos leven - Lammert Kamphuis
Dus toen de titel Filosofie voor een weergaloos leven voorbijkwam in de online bibliotheek, filosofie én persoonlijke groei, wist ik dat het goed zat. En het boek was eigenlijk beter dan ik had verwacht. Aan de hand van columnachtige hoofdstukken over onderwerpen als troost, woede, vriendschap, non-conformisme & kunst word je aan de hand van oude en nieuwe (De jeugd van tegenwoordig) filosofen aan het denken gezet en word je ontregelt. Eigenlijk precies wat ik leuk vind, helemaal na het luisteren van dit hoorcollege over kritisch denken. Door de vragen van de filosofen én de auteur gaat er ineens een wereld open!

Het boek bestaat uit drie delen:

• I – Filosofie voor de verbinding met jezelf
  • II – Filosofie voor de relatie met de ander
  • III – Filosofie voor de verhouding tot de wereld

En het gaan niet alleen over ‘oude’ zaken, maar ook bijvoorbeeld smartphonegebruik en de ‘anti-age’-cultuur komt aan de orde.

Wat ik een groot pluspunt vind aan dit boek is dat het heel toegankelijk is geschreven met veel humor. Hierdoor is het veel prettiger te lezen dan je verwacht bij filosofie. Ook is het erg gericht op deze tijd en voor een breed publiek. Dit is zo’n boek waarbij ik na elk hoofdstuk de neiging had om iemand te vertellen over het interessante inzicht dat ik nu weer had opgedaan (mijn huisgenoten worden soms gek van wat ik nu weer in een boek heb gelezen…;-)) Ook zijn er wel echt dingen die je anders over je leven doen denken en vooral relativeren. Want soms lijkt het net alsof deze tijd alles is wat er is, maar veel problemen van nu deden zich natuurlijk eeuwen geleden ook al voor (dat lees ik natuurlijk dagelijks door Historiek). Dat is fijn als ik me weer eens te veel laat opfokken door het nieuws en andere ‘urgente’ zaken. Het leven is vooral een interessante gedachten-speeltuin.

Filosofeer jij wel eens?

…en: Kritisch denken – waarom we dat allemaal moeten leren

Boek: Filosofie voor een weergaloos leven – Lammert Kamphuis